pirmdiena, 2010. gada 1. februāris

Katalogi

Katalogu druka

Katalogs – daudzu lappušu daudzsleju drukāts izdevums, kurš satur noteiktas informācijas uzskaitījumu, kā likums, komerciāla rakstura. Atkarībā no paredzētā mērķa un mērķauditorijas katalogus var sadalīt divās grupās: reprezentablajos un informatīvajos.

Katalogu izgatavošana ir labākais veids kā pasniegt jūsu pasūtītājam pilnu informāciju par jūsu precēm un pakalpojumiem. Liels izmērs un apjoms atļauj tajā iekļaut lielu apjomu noderīgas informācijas un daudzus attēlus. Parasti katalogu izmērs ir A4 formāts salocītā veidā (A3 atvērtā veidā). Šādu formāta priekšrocību izmanto arī platu tabulu attēlošanai – to izvieto atvērumā visā atvēruma platumā – līdz 42 cm, ar locījumu pa vidu. Tomēr stingru noteiktu standartu gataviem katalogiem nav – piemēram, visiem zināmi katalogi preču pasūtīšanai pa pastu un lielveikalos pieejamie katalogi ar preču atlaidēm ir arī atšķirīgos formātos. Gribētos gan piebilst, ka jebkurš nestandarta izmērs ir saistīts ar nelietderīgu papīra izmantošanu un papildus izmaksām.

Katalogu izgatavošanā parasti izmanto matētu krītotu papīru, 135-150 g/m² iekšlapām un 250 g/m² vākam. Kataloga papīru parasti izvēlas arī atkarībā no lappušu skaita – tā piemēram, ja jums ir samērā „plāns” katalogs, bet jūs vēlaties radīt respektablu iespaidu – izvēlieties biezāku papīru, spēlējiet uz sajūtām, ko jūt klients paņemot rokās katalogu – biezāks papīrs iekšlapām, dizaina papīrs vākam.

Kataloga iesiešanas, jeb brošēšanas veidu izvēlas atkarībā no tā biezuma, izgatavošanas termiņiem un izgatavošanas veida. Katalogs var būt – skavots (plānākiem katalogiem), brošēts ar spirāli, ar līmēto iesējumu (ar termolīmi, ar līmēto muguriņu), jeb sašūts un tikai tad klāt pielīmēts vāks (iesiešanas tehnoloģija bieziem katalogiem).

Iesējums ar spirāli, nestandarta pieeja – ielīmēts audums, kas izceļ papīra faktūru. Fedrigoni papīru paraugu katalogs.

Katalogu dizains un lappušu izveide. Skaisti noformēts, bagātīgi ilustrēts pilnkrāsu katalogs vai brošūra izcels jūsu uzņēmumu konkurentu vidū un atvedīs pie jums jaunus klientus. Mūsdienās katalogs ir ne tikai kā daļa no uzņēmuma imidža, bet gan arī nepieciešams elements veiksmīga biznesa nodrošināšanai.

Paraugs – drukas krāsas toņu atšķirības, ja izvēlēts cits, tonēts papīrs. Fedrigoni papīru paraugu katalogs.

Kataloga dizaina neatņemama sastāvdaļa ir kompānijas firmas stila grafiska standarta ievērošana. Ļoti svarīgi, lai izveidotais katalogs harmoniski iekļautos kopējā kompānijas informatīvo un reprezentējošo materiālu kopumā, būtu vienotā stilā ar vizītkartēm, veidlapām, kompānijas mapi un citiem materiāliem. Jāatceras, ka mūsdienās poligrāfijas materiāli paši par sevi nav nekas oriģināls – vai tas būtu katalogs, vai brošūra, vai žurnāls, un vienīgais, kas var padarīt šo produkciju oriģinālu un uzmanību piesaistošu, ir dizains. Oriģināls dizains ir īpaši svarīgs katalogiem, jo katalogs ir jūsu uzņēmuma preču vai pakalpojumu pārdošanas menedžeris.

Informatīvie katalogi – satur detalizētu informāciju par cenām, raksturlielumiem, kompānijas piedāvāto preču un pakalpojumu uzskaitījumu.

Reprezentatīvais katalogs, pirmkārt, paredzēts celt kompānijas imidžu un ļoti bieži vienlaikus ir arī kā pārdošanas. Galvenais tāda izdevuma mērķis – radīt iespaidu, izveidot asociācijas emocionāli jutekliskajā uztveres līmenī, kas, savukārt, ietekmē tieši šī zīmola (brenda) preces vai pakalpojuma iegādes lēmumu (ietekme uz to, kam patērētāji dod priekšroku). Tādam katalogam vienkārši ir pienākums būt skaistam un pievērst uzmanību. Atšķirīgās šāda poligrāfijas izstrādājuma īpašības ir nestandarta dizaina risinājumi, kvalitatīvs krītots papīrs un dizaina papīrs. Otrā atšķirīgā īpašība – pēcapstrāde, kas piešķir "glamūrīgumu" (glamour) un apbur.

Paraugs. Sarežģītas formas izciršana. Fedrigoni papīru paraugu katalogs.

Te nu var likt lietā visu savu „samaitāto” izdomu (ko vien budžets ļauj): visdažādāko krāsu folijas karstspiede, ieskaitot hologrāfisko, sudraba, zelta; reljefspiede; sarežģītas formas izciršanu (var izcirst vietu, kur ievietot CD disku ar prezentāciju); vienlaidus un daļēju UV-lakošanu; teksturētās UV-lakas uzklāšana ar smilšu, ūdens lāšu efektu, matētā un glancētā laminēšana.

Paraugi no MAP papīra paraugu kolekcijas:

Pirms kataloga dizaina izveides uzsākšanas vajadzētu noprecizēt kopējo lappušu skaitu, drukas veidu un brošēšanas veidu. Katalogu drukājot digitalajā drukā, iespējama sašūšana ar spirāli vai ar skavām, kā arī personalizēt katalogus. Vidējiem un lieliem apjomiem tomēr jāizvēlas ofsetdruka.

Biezu preču katalogu izgatavošana lielās tirāžās
Visā pasaulē lielās kompānijas izgatavo savu preču katalogus, jo neskatoties uz preču noieta palielinājumu, pārdodot preces internetā, tirdzniecība ar katalogu palīdzību turpina attīstīties. Katrs no mums kaut reizi ir saņēmis šādu katalogu kādā veikalā, vai arī ir saņēmis katalogu, kas piedāvā preču iegādi pa pastu – Quelle, Otto. Katalogi ir paredzēti preču demonstrēšanai un tiem ir zināmas īpašības, kas atškiras no citiem poligrāfijas izstrādājumiem:

* tiem var būt ļoti daudz lappušu – pat 500 – 1000 lpp., un visas ir krāsainas, ar sarežģītu dizainu;
* nodrukāt šādu katalogu nepieciešams ļoti īsā laikā, jo mode mainās strauji un pastāv risks, ka līdz kataloga iznākšanai piem. nomainās modelis mobilajam telefonam;
* nepieciešama maksimāla kvalitāte, jo klients iegādājas preci pēc kataloga – viņš neredz preci „dzīvajā” un nevar to aptaustīt, viņs orientējas pēc ilustrācijām, tāpēc krāsu un tekstūru (piem. auduma tekstūra) attēlojumam jābūt perfektam;
* lielajiem preču katalogiem izmanto īpašu plānu papīru 40-45 g/m² - tādejādi samazinot kopējo svaru, kas palīdz ieekonomēt uz izdevuma sūtīšanu pa pastu.

Prasības pret drukas iekārtām ir augstas, lielo katalogu (500 – 1000 lpp.) drukai lielās tirāžās (200-300 tūkstoši eksemplāru) piemērotas ir ruļļu iespiedmašīnas un dobspiede (nav rastra, kas traucētu pareizi attēlot auduma tekstūru). Dobspiede ir iespiešanas paņēmiens, ko izmantojot, iespiežamo attēlu iekodina vai iegravē iespiedformas virsmā. Vispirms uz iespiedformas uzklāj biezu un pigmentētu iespiedkrāsu, pēc tam iespiedkrāsu notīra no tās virsmas daļas, ko neizmanto iespiešanai (no negravētās daļas). Visbeidzot, iespiedkrāsu, kas atrodas iespiedformas gravētajās daļās (attēlu, kas jāiespiež), ar lielu spiedienu pārnes uz substrātu. Spiediens iespiež substrātu izdobtajos iespiedformas laukumos, tādejādi veidojot izvirzītu, taustāmu reljefu, ko viegli pamanīt. Ar dobspiedes tehnoloģijas palīdzību iegūtais attēls ir ļoti kvalitatīvs, taču šī drukas metode ir dārga.

Ofsetdrukā drukāti preču katalogi
Ofsetdruka ir alternatīva, tacu nav tādu ražošanas apjomu (ofsetdrukas iespiedmašīnu drukas formāts ir ievērojami mazāks). Rastra rozete apgrūtina precīzu sarežģītu tekstūru attēlošanu (pastāv arī īpaša rastrēšanas programma Meta Dimension, Megadot un Megadot Plus – Heidelberg izstrādāts rastrēšanas algoritms, kas paredzēts tieši ofsetam, neveido rastra rozeti, taču ne visiem tā ir pieejama). Problēmu ar rastra rozeti risina arī ar CtP iekārtu palīdzību (Computer to plate), kas izmanto stohastisko rastru (haotiski atkārtojošos dažāda lieluma punktu laukums, kas izveido līdzenu pustoņu pārējas ilūziju). Ofsetdruka ir elastīgāka cenu ziņā - druka pieejama mazākām tirāžām un mazāka apjoma katalogiem, nekā dobspiede – tāpēc ir arī pieejamāka plašākam pasūtītāju lokam.

Rastrs tuvplānā.

http://www.logotype.lv/katalogi.html
Disqus Comments

Lapas Runā

Populāras ziņas